cc-pl - Re: [Cc-pl] Ad Siewicz :)

cc-pl AT lists.ibiblio.org

Subject: Creative Commons Polska

  • From: "z.a.kaleta" <sanskryt AT op.pl>
  • To: cezos <cezos AT tutaj.com.pl>, Creative Commons Polska <cc-pl AT lists.ibiblio.org>
  • Cc:
  • Subject: Re: [Cc-pl] Ad Siewicz :)
  • Date: Mon, 16 May 2005 14:55:26 +0200

Dnia poniedziałek, 16 maja 2005 12:27, cezos napisał:
> Hello Siewicz,

> Pozwole sobie nie zgodzic sie z powyzszym twierdzeniem, gdyż nasyca pan ten
> sposob licencjonowania podtekstami pejoratywnymi wynikajacymi z
> osobistej interpretacji i wcale mu nie przypisanymi.
Dlaczego pejoratywnym? Jeżeli nie zakłada Pan komunizmu tu i teraz to dążenie
do poprawienie pozycji marketingowej bez angażowania, a może nawet wbrew
monopolistom i oligopolistom, wydaje się działaniem pozytywnym, wartym
poparcia, społecznie cennym i realistycznym. Nich Pan nie zapomina, że
licencjonowanie jako takie jest związane z przekazaniem praw a prawa jako
takie służą niestety do zabezpieczania interesów danej osoby, to jest tej
która je posiada i ma zapewniony przymus państwa dla ich ochrony. To są
podstawy każdej teorii prawa tak w kapitaliźmie jak i w socjaliźmie a nawet
tak było to rozumiane w CCCP.

> Znow myslenie jak powyzej. Recze Panu, że gros tworcow chetnie podzieli
> sie swoimi dokonaniami majac ku temu sposobnosc. Cała cywilizacja,
> kultura, sztuka - to bynajmniej nie odrębne całości a wzajemnie
> przenikające sie zbiory.
A skąd Pan bierze przesłankę, że uważam inaczej. To zupełnie inna sfera i nie
ma nic wspólnego z licencjonowaniem. Poza tym uważam osoby stosujące GPL za
istotnych i wartych szacunku dobroczyńców ludzkośći. Aby uzyskać powszechne
udostępnienie kultury chodzimy do szkoły, na studia, kupujemy bilet, książkę,
płytę i już możemy włączać się w jej rozwój na bazie dotychczasowego dorobku
jak długo nie dokonujemy plagiatu. Nikt nam tego nie zabrania, więcej prawa
autorskie i licencje wprowadzono po to by było to w pełni możliwe i
równocześnie zapewniało twórcy dochód by mógł pisać, komponować itp nie
musząc chodzić na 8 godzin do pracy codziennie i miał siły na twórczość. W
Pana ujęciu ich źródłem jest bardziej spisek utworzony w celu obrabowania
ludzkości a zatem Bil Gates a reborous. Zatem Pana wolnościowe wymogi są
nadmiarowe w tej kwestii i zasługują na bezwzględne zastosowanie brzytwy
Okhama.
> Prosze zastanowic sie nad prostym przykladem,
> dajmy na to wybitnego skrzypka, który nagrywa swój utwór (koncert
> skrzypcowy solo) na licencji CC i po jakims czasie okazuje sie, że dzieki
temu jakis inny wybitny tworca z drugiego konca swiata (dajmy na to pianista)
dokłada do tego własny talent, tworzac wspanialy duet. Powstaje wybitne
dzielo (koncert na skrzypce i fortepian), nikt nikomu nic nie kradnie, nikt
nikogo nie wykorzystuje, nie remiksuje, nie sampluje. Rodzi sie zupelnie nowa
jakość. Czy teraz sie rozumiemy? Nawet jesli przyjmiemy, ze stary utwor byl
zamknieta caloscia, nadal nia pozostaje, a rodzi sie nowa jakosc...
Pewnie tak ale by to się stało w formie jaka Pana interesuje musi wpierw
zapaść decyzja pierwszego autora by udostępnić utwór na CC i to w
odpowiedniej wersji. No a poza tym to autorzy lubią jak utwory są ich a nie
innych. Radzę obejrzeć pod tym kątem Amadeusza Polańskiego i przeanalizować
sobie stosunek Salieriego do Mocarta.
"Świat idzie ku lepszemu" generalnie ale tylko tam gdzie gpl i cc będą
niezbędne do rozwoju dojrzałego utworu będzie on ku lepszemu jechał
samochodem, że zacytuje pewien wiersz. Tak więc motywacja jaką Pan przypisuje
twórcy będzie istotna tylko gdy muzyk będzie przekonany, że nie opanował
fortepianu i potrzebuje innego kompozytora i równocześnie nie ma nagranej
firmy fonograficznej, która zapewni pieniądze na nową aranżację.
Generalnie dla powodzenia CC należy więcej wagi przy jej wyjaśnianiu
przykładać do analizy rzeczywistości a mniej do myślenia życzeniowego.
Tym niemniej życzę by Pana "złudzenia" trwały jak najdłużej.
--
z.a.kaleta (sanskryt), registered Linux User #279350