cc-pl - Re: [Cc-pl] Ciekawy raport o warunku NC

cc-pl AT lists.ibiblio.org

Subject: Creative Commons Polska

  • From: Tomasz Ganicz <polimerek AT gmail.com>
  • To: Creative Commons Polska <cc-pl AT lists.ibiblio.org>
  • Subject: Re: [Cc-pl] Ciekawy raport o warunku NC
  • Date: Thu, 17 Sep 2009 20:55:39 +0200

W dniu 17 września 2009 17:52 użytkownik Michał Karwowski
<michal.karwowski AT adwokatura.pl> napisał:
> Mówiąc szczerze przeglądałem je dosyć pobieżnie, ale w weekend
> spróbuję przysiąść nad wersją 3.0 i zastanowić się, do czego warto
> się przyczepić, szczególnie w kontekście uwag Jarka Lipszyca:)

Zdaje się, że kluczowy jest tu punkt 4(c) licencji, który definiuje
"komercyjność". Głosi on:

"Licencjobiorca nie może wykonywać żadnych udzielonych w Paragrafie 3
uprawnień w jakikolwiek sposób, który skierowany jest głównie na
uzyskanie korzyści handlowej lub pieniężnego wynagrodzenia
przeznaczonego na cele prywatne. Wymiana Utworu na inne chronione
prawem autorskim utwory przez wymianę cyfrową plików, lub też w inny
sposób, nie jest w rozumieniu niniejszej Licencji sposobem, który
skierowany jest na uzyskanie korzyści handlowej lub pieniężnego
wynagrodzenia przeznaczonego na cele prywatne, o ile w związku z
wymianą Utworu nie pobiera się żadnego wynagrodzenia pieniężnego."

a dalej w licencji jest:

"Wynagrodzenia umowne oraz członkostwo w organizacji zbiorowego
zarządzania. Licencjodawca zastrzega sobie prawo do pobierania
wynagrodzenia, osobiście bądź za pośrednictwem organizacji zbiorowego
zarządzania, za każde wykonywanie przez Licencjobiorcę uprawnień
przyznanych niniejszą Licencją w celu lub w sposób inny niż dozwolone
w Paragrafie 4(b) użycie niekomercyjne."

Czyli publikując dzieło na CC-BY-NC muszę się zastanowić jaki jest
prawniczy sens słów "głównie", "korzyść handlowa" i "wynagrodzenie
pieniężne przeznaczone na cele prywatne" a dokładnie muszę się
zastanowić jaki jest na ten temat pogląd licencjodawcy i
reprezentującej go organizacji zbiorowego zarządzania. Bo jak mamy na
ten temat rozbieżne zdanie, to oni mogą w każdej chwili zastukać do
moich drzwi i żądać wynagrodzenia a potem się będziemy ciągać po
sądach, które będą powoływały ekspertów i językoznawców celem
interpretacji tych niejasnych pojęć. O ile z wynagrodzeniem pieniężnym
sprawa jest w miarę prosta - po prostu mogę nie pobierać takowego na
wszelki wypadek, lub zawsze przeznaczać go na PCK (za pokwitowaniem,
które jakby co okażę w sądzie) o tyle "główna korzyść handlowa" może
być trudniejsza do uniknięcia. Np: mam sklep spożywczy i prowadzę w
wolnym czasie bloga, na którym zamieszczam zdjęcia udostępnione na
CC-BY-NC. Ów blog jest popularny w mojej dzielnicy i ktoś może
powiedzieć, że na tej popularności zyskuje też mój sklep. Czyli
osiągam "korzyść handlową" - może i celem umieszczenia tego zdjęcia
nie było "głównie uzyskanie korzyści handlowej" - ale jak mam to w
razie czego udowodnić w sądzie, jeśli wytoczy mi proces jakaś
organizacja zbiorowego zarządzania?

--
Tomek "Polimerek" Ganicz
http://www.ganicz.pl/poli/