cc-pl - Re: [Cc-pl] ja też!

cc-pl AT lists.ibiblio.org

Subject: Creative Commons Polska

  • From: "Piotr Barczak" <piotr AT barczak.pl>
  • To: Creative Commons Polska <cc-pl AT lists.ibiblio.org>
  • Subject: Re: [Cc-pl] ja też!
  • Date: Wed, 05 Sep 2007 12:51:14 +0200

Zobowiązanie organizacyjne ZAiKSu, przypuszczam, że ZASP ma podobne,
faktycznie zawiera klauzulę przeniesienia praw autorskich.

Prof. Błeszyński - główny prawnik ZAiKS - nazywa tę konstrukcję powierniczym
przeniesieniem praw autorskich, twierdząc, że z uwagi na ów szczególny
charakter nie stosuje się do takiej umowy postanowień art. 41 ust. 3 i 4 pr.
aut.

Jak dla mnie to kiepskie tłumaczenie i próba obejścia prawa, nomen omen
pisanego w znacznej mierze właśnie przez prof. Błeszyńskiego.

Nie ma obowiązku zawierania umów z OZZ. W przypadkach braku umowy OZZ
działają w charakterze negotiorum gestio (prowadzenie cudzych spraw bez
zlecenia - art. 752 i nast. k.c.). Powinny więc obsługiwać twórców w zakresie
inkasa. Inna sprawa to praktyka, czyli traktowanie przez OZZ twórców bez umów.

pb