cc-pl - Re: [Cc-pl] marx&stillman

cc-pl AT lists.ibiblio.org

Subject: Creative Commons Polska

  • From: Tymoteusz Słowiński <timotheos AT o2.pl>
  • To: Creative Commons Polska <cc-pl AT lists.ibiblio.org>
  • Subject: Re: [Cc-pl] marx&stillman
  • Date: Thu, 21 Dec 2006 19:17:21 +0000

Witaj Aniro

Doktorze Tymoteuszu,
Jakbym był doktorem, to nie pisałbym, że jestem magistrem, gdyż byłoby to mylące

Jak piszesz: "...relacja pomiędzy filozofią a poglądami politycznymi jeszcze bardziej skomplikowana. (Brak jednoznaczności przyporządkowania)" czy połączenia pomiędzy filozofią niemiecką a nazizmem nie traktuje się jako "probatur" (dopuszczone do dyskursu naukowego)?
Oczywiście. Nic nie jest prawdą, wszystko jest dozwolone, zwłaszcza w nauce;)

A poważnie, rzeczywiście o takich związkach można dyskutować
(z rozróżnieniem faktu wpływu historycznego od ewentualnej zbieżności poglądów).
Mój poprzedni post był właśnie zaproszeniem do merytorycznej dyskusji na podobny temat.
Ale nie znaczy to, że można dowolnego filozofa wrzucać do jednego worka z dowolną opcją polityczną.
Tym bardziej nie znaczy to, że w dyskusji na dowolny temat można użyć dowolnego filozofa po dowolnej stronie barykady

A więc: unikajmy w dyskusji ogólnych przyporządkowań i wypowiadajmy się w zgodzie z tematem.
Kontekstem mojej wypowiedzi było utożsamienie Hegla z komunizmem w kontekście własności. Czytelnik mógłby z tego zrozumieć, że Hegel był także krytykiem własności. A nie był.
Sprawdziłem. "Encyklopedia nauk filozoficznych" s. 498; 518

A my tu szlifujemy świadomosć odwrotną - jaka jest dopuszczalna dawka
polityki w filozofii CC .

Czym innym jest CC jako ogólna idea wspólnot twórczych, a czym innym jako konkretna organizacja promująca określone cele przy pomocy określonych rozwiązań prawnych.
W tym drugim sensie CC nie może abstrahować od polityki, gdyż jest ona ważnym (jeśli nie jedynym) spodobem wpływu na kształt prawa.

Ważne jest żeby odróżniać poziom ogólnych celów i szczegółowych rozwiązań; Zaś w ideologii - podstawowe zasady od środków retorycznych. Te ostatnie zresztą powinny być stosowane z umiarem: lektura czegoś, co ma pozór argumentu, a argumentem nie jest może być irytująca dla racjonalnie nastawionego czytelnika.

Co do samego Marxa, to (przynajmniej na poziomie ideologicznym) był on przeciwnikiem alienacji pracy (odłączenia jej od pracownika w taki sposób, że przynosi zyski komuś innemu, a nie pracownikowi właśnie). W tym sensie jego postulat jest realizowany przez prawo autorskie, oraz, w pewnym stopniu, przez prawo patentowe.

Myślę, że rolą filozofii w tym dyskursie mogłoby być sprecyzowanie różnych znaczeń własności; a także rekonstrukcja uzasadnienia obowiązywania np. prawa autorskiego i patentowego;
Następnie należałoby się uciec do abstrakcyjnej socjologii i zbadać funkcje społeczne różnych rodzajów "własności", a także relacje między nimi,
Następnie można by się poważyć o spekulację na temat możliwości zastąpienia niektórych form czy aspektów własności, czymś, co by lepiej spełniało ich funkcje; oraz na temat dysfunkcjonalności pewnych obecnych rozwiązań prawnych i możliwości ich poprawy

Do tak postawionego zadania dużo wnosi ostatni post Marcina Wąsowskiego; zwłaszcza rozważania o historycznej zmienności pojęcia własności.
Zauważmy że w społeczeństwie funkcjonuje wiele różnych interesów i chroniących je praw. I że się wzajemnie ograniczają. Dotyczy to także różnych rodzajów "własności".

pozdr
Tymek

  • [Cc-pl] marx&stillman, anirawojan, 12/21/2006
    • Re: [Cc-pl] marx&stillman, Tymoteusz Słowiński, 12/21/2006