cc-pl - [Cc-pl] System galerii

cc-pl AT lists.ibiblio.org

Subject: Creative Commons Polska

  • From: Aneczka <aneczkab AT gmail.com>
  • To: cc-pl AT lists.ibiblio.org
  • Subject: [Cc-pl] System galerii
  • Date: Thu, 23 Nov 2006 15:32:46 +0100

Tomaszu - bardzo dziękuje za poradę jednak nie do końca mi o to chodziło. Chce zrobić stronę w której autor ma własną galerie a, poszczególna grafika jest z nim ściśle powiązana (czyli inaczej - mówisz o stronie na styl sxc.hu a ja mówię o stronie bardziej digart.pl). Tyle, że w przeciwieństwie do większości tego typu stron chce by była informacja o tym co odwiedzający może robić ze zdjęciem (od absolutnego zakazu jakiegokolwiek kopiowania i przetwarzania pracy do tak zwanego "róbta co chceta") - Jednak chce to zrobić w zgodzie z Creative Commons na którym jest już "jakiś" formularz kryjący się pod nazwą "publikuj" i stąd właśnie moje pytanie - czy mogę stworzyć ten formularz na mojej stronie (żeby był graficznie do niej dopasowany) który generowałby skrypt czy muszę zrobić coś innego (jeśli tak to co?) by grafikę można było zakwalifikować do chronionej przez Creative Commons i móc umieszczać grafiki (te kółka) z licencją.

SasQ - będę wdzięczna za oszczędzenie sobie wielkich liter (w świecie internetowym mają one dość wymowne znaczenie i nie jest one interpretowane pozytywnie - polecam netykietę). Wiem jak wyglądają prawa autorskie ale mam wrażenie że Ty nie do końca wiesz jak wygląda świat internetu "od drugiej strony". To że akurat Ty wiesz jak coś wygląda nie koniecznie musi znaczyć że absolutnie wszyscy o tym wiedzą. Regularnie spotykam się ze zdaniem że skoro jakaś grafika umieszczona jest np na deviantart.com to znaczy że można z niej korzystać. Ludzie którzy tak mówią uważają że umieszczenie czegoś w internecie (dodatkowo w dużej rozdzielczości) jest jednoznaczne ze zgodą na dowolne powielanie pracy, przekształcanie jej i ogólne lekceważenie praw autora. Jeśli Tobie się chce każdemu z osobna tłumaczyć że robi źle to proszę bardzo - wolny kraj, ja nie bronie. Ja natomiast wole jasno, czarno na białym, napisać co odwiedzający może zrobić z tym zdjęciem. Wtedy nie będzie można mówić "nie wiedziałem". Wiem że wielu moich znajomych którzy tworzą naprawdę piękne rzeczy boją się publikować cokolwiek w internecie gdyż obawiają się właśnie takich osób które nie do końca rozumieją sens czytania tego długiego i nudnego  zapisu o ochronie praw autorskich. Wypisując w sposób "łopatologiczny"  co wolno a co nie jest większa szansa iż ci ludzie nie popełnią przestępstwa - ale to już wyższa szkoła jazdy