[Cc-pl] The Pirate Bay

Włodek Kierus wlodek_k w poczta.onet.pl
Pon, 26 Cze 2006, 15:31:14 EDT

SasQ napisał(a):
> 1. (...) utwór wykonany przeze mnie na czysty nośnik, to również płacę ten
> haracz ZAiKSowi, mimo że wcale mu się nie należy :P].

a jak przegrasz na twardy dysk? czy w jego cene tez to jest wliczone?
(pytam bo nie wiem, nawet nie wiedzialem ze ci zlodzieje od kazdej
plytki ktorej uzywam do innych celow pobieraja haracz)

> 2. Wydawca wydaje określoną ilość egzemplarzy płyt, które można
> zdobyć w sklepach. Mnożąc cenę za sztukę razy ilość sztuk wychodzi
> oczekiwany zysk wydawcy. Jeśli np. wyszło by 10000zł, to wydawca
> jest nastawiony na zysk 10000zł. Jaim więc prawem oczekuje, że
> dalsze kopiowanie, odsprzedawanie itp. już raz kupionej płyty,
> nagle zwiększy mu zyski? W jaki sposób przyczynił się do tego
> zysku by oczekiwać, że położy na nim łapę? I na czym ma kłaść łapę,
> jeśli wykonałem kopię za darmo i rozprowadzam również za darmo?
> [czyli pożyczam, a nie sprzedaję]. Ja nie mam zysku, więc czemu
> [...]

znasz pewnie ten argument, ze "odbieraz zysk potencjalny" :)))
generalnie to oczywiście bzdura, wiadomo, ze nakład dobrego utworu i tak
sie rozejdzie, a tylko kiepskiego zostanie w magazynie (chyba ze cena
bedzie taka jak w empiku...)

> 3. Co uważam o skopiowaniu sobie mojej płyty za darmo przez wiele
> osób? Uważam że to doskonała forma promocji ;)  Im więcej osób

generalnie masz prawie racje, ale jest pewien problem... mianowicie czy
ty osobiscie masz kase na to zeby wyprodukowac swoj utwor, wydac na
nosniku (papier lub cd), zrobic marketing i takie tam, dystrybucje
itp...? mnie na cos takiego nie stac, dlatego musze odsprzedac prawa
majatkowe wydawcy, a wydawca niestety nie jest filantropem, zyje z zysku
- fuj, zły kapitalista....

> Jeśli nie przekonuje cię ta moja "opowieść", to może przekona cię
> realny przykład z książką Laytona Lessiga "Wolna Kultura", która
> jednocześnie została wydana w formie papierowej, oraz w Internecie
> [o zgrozo!] ZA DARMO :P  Czy Lessigowi pogarsza się przez to sprzedaż?

To oczywiste, sam se kupilem Wolna Kulture dajac zarobic 234
posrednikom, dlatego ze nie chce mi sie czytac z ekranu (jesli nie
musze) po za tym mam szacuneczek dla papieru (nie jestem screenagerem :0)

tak podsumowujac nasza dyskusje:
1. trzeba wyraznie i głośno mowic kto jest "piratem" a kto nie
(znajdziesz u Lessiga) bo nie przekonamy ludzi ze p2p jest ok, bo 10%
uzytkownikow NIE JEST piratami...

2. trzeba promowac CC oraz narzedzia pozwalajace na komercyjne
publikowanie utworow - tak, zeby przy uzyciu swietnego do tych celow
medium jakim jest sieć, mogli zarabiać autorzy a nie pośrednicy

--
Włodek Kierus