[Cc-pl] The Pirate Bay

Krzysztof Siewicz siewi w interia.pl
Pon, 26 Cze 2006, 11:23:53 EDT

> czy uwazasz wiec, ze jak ktos kupuje sobie CD i wszyscy jego znajomi
> sobie
> kopiuja ta plyte i sobie jej sluchaja, oraz daja dalej do skopiowania
> (przy
> czym nikt nie bierze za to ani zlotowki) - czy to nie jest piractwo?
>
> podobnie jak kserowanie ksiazek?

Cóż. Za naruszanie praw autorskich uprawnionym przysługują stosowne
roszczenia (zaniechanie, odszkodowanie itp.). Za kopiowanie płyt i
kserowanie książek uprawnionym przysługują opłaty z 20 i 20^1 pa, które
wypłacają im OZZ. Trudno zatem przyznać, aby było to piractwem, bo piractwo
to naruszanie pa. Tym bardziej, że te opłaty ostatecznie ponoszą sami
kopiujący - nabywając czyste nośniki i płacą za usługi ksero.

Co ciekawe, czytałem ostatnio wywiad z Prof. Błeszyńskim, który uprawnienie
do kopiowana książek (dokładnie chodziło tu o legalność maszyn ksero w
bibliotekach) wywodził bezpośrednio z art. 20. (Dziwna to trochę podstawa
jak dla mnie, ale przynajmniej wyraźnie wskazuje na niepoprawność terminu
"piractwo" w tym kontekście).

Pozdrawiam,
Krzysiek