[B-Greek] trapeza

George F Somsel gfsomsel at yahoo.com
Mon Oct 1 09:45:01 EDT 2007

Polycarp in Προς Φιλιπησιους [PROS FILIPHSIOUS] wrote, obviously using the term θυσιαστήριον [QUSIASTHRION] somewhat analogically.

τὰς χήρας σωφρονούσας περὶ τὴν τοῦ κυρίου πίστιν, ἐντυγχανούσας ἀδιαλείπτως περὶ πάντων, μακρὰν οὔσας πάσης διαβολῆς, καταλαλιᾶς, ψευδομαρτυρίας, φιλαργυρίας, καὶ παντὸς κακοῦ, γινωσκούσας ὅτι εἰσὶ θυσιαστήριον θεοῦ καὶ ὅτι πάντα μωμοσκοπεῖται, καὶ λέληθεν αὐτὸν οὐδὲν οὔτε λογισμῶν οὔτε ἐννοιῶν οὔτε τι τῶν κρυπτῶν τῆς καρδίας.

Holmes, M. W. (1999). The Apostolic Fathers : Greek texts and English translations (Updated ed.) (210). Grand Rapids, Mich.: Baker Books.

In Προς Φιλαδελφεις [PROS FILADELFEIS], however, Ignatius wrote so as to lead one to believe that he was truly considering the table on which the Eucharist was celebrated as being a true altar.

Σπουδάσατε οὖν μιᾷ εὐχαριστίᾳ χρῆσθαι· μία γὰρ σὰρξ τοῦ κυρίου ἡμῶν Ἰησοῦ Χριστοῦ, καὶ ἓν ποτήριον εἰς ἕνωσιν τοῦ αἵματος αὐτοῦ· ἓν θυσιαστήριον, ὡς εἷς ἐπίσκοπος, ἅμα τῷ πρεσβυτερίῳ καὶ διακόνοις, τοῖς συνδούλοις μου· ἵνα ὃ ἐὰν πράσσητε, κατὰ θεὸν πράσσητε.

SPOUDASATE OUN MIAi EUXARISTIAi XHRSQAI MIA GAR SARC TOU KURIOU hHMWN IHSOU XRISTOU, KAI hEN POTHRION EIS hENWSIN TOU hAIMATOS AUTOU; hEN QUSIASTHRION, hWS hEIS EPISKOPOS, hAMA TWi PRESBUTERIWi KAI DIAKONOIS, TOIS SUNDOULOIS MOU hINA hO EAN PRASSHTE, KATA QEON PRASSHTE.

Holmes, M. W. (1999). The Apostolic Fathers : Greek texts and English translations (Updated ed.) (178). Grand Rapids, Mich.: Baker Books.

george
gfsomsel

Therefore, O faithful Christian, search for truth, hear truth,
learn truth, love truth, speak the truth, hold the truth,
defend the truth till death.

- Jan Hus
_________