cc-pl - Re: [Cc-pl] Remiks lessiga

cc-pl AT lists.ibiblio.org

Subject: Creative Commons Polska

  • From: Rafał Próchniak <burlap AT gmail.com>
  • To: Creative Commons Polska <cc-pl AT lists.ibiblio.org>
  • Subject: Re: [Cc-pl] Remiks lessiga
  • Date: Sun, 10 Jan 2010 16:20:45 -0800

Witam!

Podział wolna-płatna rzeczywiście chybiony, to był raczej skrót
myślowy. Sam jestem przeciwnikiem warunku NC i jak najbardziej się z
Lessigiem *nie* zgadzam, że może powstać jakakolwiek sensowna forma
amatorskiej produkcji partnerskiej. Jednak jest też duża różnica
między darmową próbką (spis treści i kawałek wstępu do przejrzenia na
Amazonie) a całą książką, którą można sobie skopiować i przeczytać.
Jako forma otwierania dostępu do wiedzy to się sprawdza.

Wciąż też uważam, że Lessig konsekwentnie korzysta z CC w zamierzony
przez siebie sposób - gdy uznał, że na bazie książki można zmontować
coś nowego i ciekawego wybrał inną metodę (Code 2.0) niż w przypadku
książki, która stanowi zamknięcie i podsumowanie jego przemyśleń na
określony temat (Remiks).

Oprogramowanie to zupełnie inna sprawa niż książka, Lessig też to
zauważa. CC ma dawać też swobodę autorom, a nie tylko potencjalnym
społecznościom, które chciałyby coś partnersko produkować. Gdyby
wydawanie książek na NC było takie mało istotne z punktu widzenia
wydawnictw, "Remiks" wisiałby w PDF-ie na stronie WAiP (chętnie bym go
tam zresztą widział). Nawet jeśli nie jest to hybryda w stylu Red Hata
(który zresztą za pomocą znaków towarowych też się już nieźle okopał,
niezależnie od istnienia CentOSa), to wcale nie jest daleko.

Pozdrawiam

Rafał Próchniak