cc-pl - [Cc-pl] ODP: Utwory zależne wprost z ustawy

cc-pl AT lists.ibiblio.org

Subject: Creative Commons Polska

  • From: "Piotr Barczak" <piotr AT barczak.pl>
  • To: "'Creative Commons Polska'" <cc-pl AT lists.ibiblio.org>
  • Subject: [Cc-pl] ODP: Utwory zależne wprost z ustawy
  • Date: Thu, 27 Mar 2008 11:34:11 +0100

To naprawdę nie jest takie proste :-).

Cytując jeszcze raz prof. Traple  „Z zasady autor kontynuacji wykorzystuje w istotnej mierze utwór wyjściowy, przejmując pewne elementy fabuły, charakterystyczne cechy bohaterów, metody ich działania. Jeśli są to elementy oryginalne dzieła pierwotnego, należy opowiedzieć się za opracowaniem. W każdym razie swobodny użytek jest wyłączony, jeśli drugie dzieło jest bez pierwszego niezrozumiałe dla odbiorcy i istnieje wrażenie ścisłego związku obu utworów. Jeśli natomiast autor dzieła drugiego przenosi bohaterów pierwszego dzieła w inne miejsce akcji, inaczej kształtuje ich charaktery, inna jest też wymowa ideologiczna utworu, to można przyjąć dozwolony użytek, a co za tym idzie inspirację.”

Do tego opisany przykład może być w konkretnych okolicznościach traktowany jako utwór z zapożyczeniami, czyli takich, w których zakres korzystania z utworu pierwotnego przekracza ramy cytatu. „Eksploatacja dzieła z zapożyczeniami wymaga zgody podmiotu uprawnionego do dzieła, z którego czerpie się określone fragmenty, gdyż stanowi jednocześnie formę rozpowszechniania części cudzego utworu.”

Nie da się więc określić z góry klasyfikacji wszystkich możliwych przypadków. Wydaje mi się, że w znacznej części będziemy mieli do czynienia z twórczością inspirowaną, jednak ocena ta może ulec zmianie w konkretnym stanie faktycznym.

pb