cc-pl - Re: [Cc-pl] Utwory zależne wprost z ustawy

cc-pl AT lists.ibiblio.org

Subject: Creative Commons Polska

  • From: "Bartosz Chilicki" <kastor AT oneiros.pl>
  • To: "Creative Commons Polska" <cc-pl AT lists.ibiblio.org>
  • Subject: Re: [Cc-pl] Utwory zależne wprost z ustawy
  • Date: Thu, 27 Mar 2008 00:36:08 +0100

4. Za opracowanie nie uważa się utworu, który powstał w wyniku
inspiracji cudzym utworem.

Ergo, przedmiotowe dla mojego wcześniejszego zapytania prace nie będą za opracowania uważane. Dobrze, że możemy to definitywnie określić.

Art. 46 prawa autorskiego mówi :Jeżeli umowa nie stanowi inaczej, twórca
zachowuje wyłączne prawo zezwalania na wykonywanie zależnego prawa
autorskiego, mimo że w umowie postanowiono o przeniesieniu całości
autorskich praw majątkowych. Czyli nawet gdy autor nie posiada (zrzekł
się) praw majątkowych do dzieła, to pozostające przy nim autorskie prawo
osobiste (bycia twórcą) sprawia, że opracowania i inne "zależne" utwory
są uzależnione od jego zgody i akceptacji (np. tłumaczenia na język obce
tekstu). Zgodnie z art. 2 pr. aut. opracowanie w formie tłumaczenia (na
swój własny użytek) nie wymaga zgody twórcy utworu pierwotnego. Jednak
zgody autora/uprawnionej osoby, wymaga dalsze wykorzystanie
[...] Wymaga się też podania twórcy i tytułu utworu
pierwotnego!

Czy mogę prosić o doprecyzowanie definicji "innych utworów zależnych"? Czy przykładowa praca inspirowana (artykuł autora B opisujący "norę wampira Zenka", inspirowany artykułem autora A, w którym ten opisał "wampira Zenka"), przedmiotowa dla mojego pierwotnego zapytania, mieści się w tej kategorii?

--
Bartosz 'Kastor Krieg' Chilicki, GG# 2871243
Redaktor naczelny serwisu Oneiros.pl