cc-pl - Re: [Cc-pl] Paczka Cc-pl, Tom 35, Numer 4 (czerwie)

cc-pl AT lists.ibiblio.org

Subject: Creative Commons Polska

  • From: Alek Tarkowski <alek AT creativecommons.pl>
  • To: Creative Commons Polska <cc-pl AT lists.ibiblio.org>
  • Subject: Re: [Cc-pl] Paczka Cc-pl, Tom 35, Numer 4 (czerwie)
  • Date: Sat, 08 Mar 2008 16:34:45 +0100

Czesc,

Zgadzam sie z tym, co napisal Patryk - od siebie dodalbym jeszcze:

- wydaje mi sie, ze zeby zebrac sensowna ilosc pieniedzy trzeba by taki projekt dobrze rozreklamowac. nie jestem pewien, co to w praktyce oznacza, moze patronat jakiegos duzego portalu, ktory namowilby sie na bycie "polska sellaband". Zreszta istnieje juz cos takiego, nazywa sie Mega Total - nie potrafie ocenic, na ile skutecznie to dziala, nie jestem pewien, czy taki "worek pelen wszystkiego" to dobry wizerunek. Promocja jest istotna, bo nie ma dobrego mechanizmu laczacego krazace po sieci mp3jki ze strona, na ktorej wplacaloby sie pieniadze. Jest oczywiscie jeszcze taka mozliwosc, ze macie tylu fanow odwiedzajacych Wasza strone, ze powysze jest nieprawda....
- dobrym mechanizmem promocyjnym moglby byc konkurs na remiksy. choc patrzac na takie konkursy robione z muzyka na licencjach CC zagranica wydaje mi sie, ze poziom zgloszen bywa nierowny. moze dobrym pomyslem byloby zrobic projekt, w ktorym rozni artysci remiksowaliby siebie nawzajem, jednoczesnie udostepniajac sobie nawzajem (ale tez wszem i wobec) muzyke na licencjach CC - co pozwoliloby pokazac jak kwestie prawne wplywaja na mozliwosc remiksowania; a zaangazowanie wiekszej grupy artystow gwarantowaloby poziom muzyki w projekcie
- innym fajnym projektem moglby byc konkurs na wideoklip do piosenki - sprzet do filmowania (chocby komorki) jest dzis latwiej dostepny niz sprzet do miksowania muzyki
-mysle, ze atrakcyjnosc takiego projektu (np. dla mediow) roslaby wraz z liczba rozpoznawalnych zespolow w niego zaangazowanych - zdaje sobie sprawe, ze z kazdym dodatkowym zespolem rosnie zlozonosc takiego projektu.

Jesli chodzi o ZAiKS - nie jestem prawnikiem - wydaje mi sie, ze bycie czlonkiem ZAiKSu moze powaznie utrudniac / (uniemozliwiac?) wypuszczenie na licencji CC jakichkolwiek utworow. Na Zachodzie sa juz przyklady artystow bedacych czlonkami OZZ, ktorzy uzywaja licencji (przyklad dunskiego Tone: http://creativecommons.org/weblog/entry/7988) - ale mysle, ze w Polsce jest to na razie scenariusz malo prawdopodobny.

Pozdrowienia,

Alek Tarkowski