cc-pl - Re: [Cc-pl] Paczka Cc-pl, Tom 35, Numer 4 (czerwie)

cc-pl AT lists.ibiblio.org

Subject: Creative Commons Polska

  • From: "Patryk Galuszka" <ppatryk AT gmail.com>
  • To: "Creative Commons Polska" <cc-pl AT lists.ibiblio.org>
  • Subject: Re: [Cc-pl] Paczka Cc-pl, Tom 35, Numer 4 (czerwie)
  • Date: Sat, 08 Mar 2008 11:39:22 +0100

W sumie racja, lepiej tutaj napisze o tym, co bym na waszym miejscu zrobil, moze przyda sie jeszcze komus. Sa tu dwie oddzielne kwestie: po pierwsze prawo autorskie i ewentualne kwestie z ZAiKSem (tu doradza wam lepiej prawnicy, ktorych jest na liscie CC sporo) po drugie sprawy marketingowe (i tu sprobuje ja).

W temacie nr 1 - jesli macie juz cos zarejestrowane w ZAiKSie to kwestia wydania tego na licencjach CC moze byc trudniejsza (o ile w ogole mozliwa?); zdaje sie, ze od kazdego z tych utworow ZAiKS kaze wam placic (w wypadku wydania materialu na nowej plycie). Wiecej na pewno maja w tej kwestii do powiedzenia listowi prawnicy.

W temacie nr 2 - liczycie kase, koszty nagrania i wydania tego materialu w wersji ekskluzywnej na CD. Sa specjalistyczne firmy, ktore sie tym zajmuja, ale kosztuje to sporo. Robienie duzej liczby egzemplarzy i wstawianie na strone z nadzieja, ze sie sprzeda, moim zdaniem, moze nie miec sensu - wywalicie sporo kasy (a tej jest malo) a i tak nie wiadomo czy wam to wszystko kupia... Nine Inch Nails to sobie moze tak robic bo ma fanow na calym swiecie...

Zamiast tego moglibyscie np. wydac material na CC (dajmy na to 10 piosenek) i oglosic ludzkosci (np. na waszej stronie, choc oczywiscie lepiej to mocniej rozpropagowac), ze zbieracie kase na wydanie tego materialu ekskluzywnie na CD (dajmy na to wiecej - 15 piosenek). I kazdy komu sie spodobal material darmowy moze sie dorzucic do wydania ekskluzywnej plyty, ktora wyjdzie jak uzbieracie x PLN na wydanie. Tu oczywiscie macie sporo wariantow - mozna sprzedawac formalne "cegielki" za x zlotych, uprawniajace do otrzymania plyty po nagraniu (jak na Sellaband), mozna tez zrobic zwyczajna "dobrowolna zrzutke" nie dajaca praw do niczego poza satysfakcja, ze sie wsparlo kapele. O wszystkim oczywiscie trzeba w odpowiednim czasie poinformowac media, ktore moglyby temu poswiecic jakas tam uwage na zasadzie "pierwsza kapela w Polsce, ktora zdecydowala sie na tak oryginalny krok" itp., itd.

A co do wydania czesci materialu darmowo na CC - to jest proste - nagrywacie, wybieracie licencje, wrzucacie na wlasna www oraz np. na http://www.jamendo.com/pl oraz moze tez do jakiegos netlabela. Najlepiej zrobic wszystko tez po angielsku (i netlabel wybrac zagraniczny). Wowczas zrzuta na ekskluzywny CD moglaby byc tez dokonywana przez ludzi majacychc w portfelu USD czy EUR a nie tylko PLN. Pisze o tym dlatego, ze Czerwie maja oryginalna muzyke i mogloby to w paru miejscach na swiecie chwycic, zreszta sami wiecie najlepiej.

Wiem, ze to co pisze jest na duzym poziomie ogolnosci, ale to tylko przyklady, no a poza tym trudno wiecej, nie wiedzac blizej jak wyglada sprawa z kosztami oraz ilu potencjalnych nabywcow ekskluzywnego CD moglibyscie miec. W Polsce z zakupami takich towarow moze byc ciezko, wiec do rozwazenia jest tez poprzestanie na razie na mp3 na licencjach CC i wykorzystanie popularnosci krazacych po sieci plikow na zebranie liczniejszej publiki na koncertach. Oczywiscie ogloszenie zbiorki na eksluzywny CD w niczym wam nie przeszkadza, z tym, ze potem trzeba go rzeczywiscie wydac. Takie warianty dzialaja w USA, ale ciezko mi stwierdzic jak poszloby na naszym rynku. Ludzie i tak sie beda waszymi utworami wymieniac w P2P, wiec mozna to sprobowac wykorzystac promocyjnie.

pzdr.
Patryk
http://pga.blox.pl