cc-pl - Re: [Cc-pl] (brak tematu)

cc-pl AT lists.ibiblio.org

Subject: Creative Commons Polska

  • From: "Agata Godlewska" <agata.godlewska AT laif.pl>
  • To: "Creative Commons Polska" <cc-pl AT lists.ibiblio.org>
  • Subject: Re: [Cc-pl] (brak tematu)
  • Date: Thu, 10 May 2007 12:39:52 +0200

Dzień Dobry,

Polecam też odpowiedź Moniki Zawadzkiej na forum gazety: http://forum.gazeta.pl/forum/72,2.html?f=540&w=62049909&a=62082035

Nie jestem prawnikiem, więc moja odpowiedź będzie raczej intuicyjna. Od razu powiem, że Zawadzką znam koleżeńsko, ale nie dlatego jestem skłonna stanąć po jej stronie. Znam dobrze jej prace, znam jej styl, jej filozofię działania. Oczywiście można argumentować, że obie artystki inspirowały się berlińskim głośnikiem (zreszta Zawadzka bardziej wprost), ale dla mnie jako odbiorcy sztuki nie w tym tkwi problem. Po prostu widząc plakat Gurowskiej czuje, że ktoś tu ściemnia. Że ten pomysł już był, a teraz ktoś mi go próbuje sprzedać drugi raz, pod swoim nazwiskiem. Po co? Wiadomo, że sztuka karmi się sobą nieustatnnie, ale jeśli tak robi, to raczej z ironią, inteligentnie, puszczając oko do spostrzegawczego widza. Tutaj takiego zabiegu nie widzę. Raczej spotykam się z reakcja: To Zawadzka zrobiła? Nie? Jak to...?
Co więcej, kilka miesięcy temu, gdy sprawa graficzek z ZOO nie była jeszcze w mediach, rozmawiałam na ten temat z bliskim przyjacielem Zawadzkiej. "Berliński głośnik" to nie pierwsza taka sytuacja, w której Gurowska "mocno inspiruje się" motywami Zawadzkiej. Wspomniany w artykule embrion, czyste proste motywy graficzne, symbole... Dodatkowo jeszcze Gurowska mówi, że nie znała pracy Zawadzkiej.
Sprawa jest trudna, co już widać po komentarzach czytelników, typu: dwie artystki kłócą się o kropki. I też widze, że teren sztuki tak naprawdę jest o wiele bardziej wrażliwy na tego typu "zapożyczenia".

Pozdrawiam, Agata.

----- Original Message ----- From: "Maciej Nowak" <prawnik AT studio.strefa.pl>