cc-pl - Re: [Cc-pl] System galerii

cc-pl AT lists.ibiblio.org

Subject: Creative Commons Polska

  • From: SasQ <sasq1 AT go2.pl>
  • To: "Creative Commons Polska" <cc-pl AT lists.ibiblio.org>
  • Subject: Re: [Cc-pl] System galerii
  • Date: Thu, 23 Nov 2006 17:48:02 +0100

Dnia 23-11-2006 o 15:32:46 Aneczka napisał(a):

SasQ - będę wdzięczna za oszczędzenie sobie wielkich liter
(w świecie internetowym mają one dość wymowne znaczenie i
nie jest one interpretowane pozytywnie - polecam netykietę).

Znam netykietę, jednak zauważ że tutaj nie piszę dużymi literami
całych zdań, bo nie jest to krzyk, tylko emfaza - chciałem wyróżnić
te kilka wyrazów, bo są one tutaj kluczowe. Przepraszam, jeśli
zinterpretowałaś je negatywnie, nie miałem złych intencji ;-)

Wiem jak wyglądają prawa autorskie ale mam wrażenie że Ty nie
do końca wiesz jak wygląda świat internetu "od drugiej strony".

Nie znasz mnie, więc nie mów co wiem a co nie wiem. A wiem tyle, że
prowadzę stornę internetową o programowaniu i miałem już kilka
przypadków że ktoś ode mnie zerżnął teksty czy grafikę, i nawet mu
nie przeszkodziło obwarowanie strony copyrightami na każdej
podstronie ;-P Wiem, że ludzie myślą, że jak cos jest w Internecie
dostępne, to już można brać garściami.
A co do prawa autorskiego, nie przeczę przecież, że nie wiesz jak
wyglądają prawa autorskie. Mówię tylko, że licencje CC nie służą do
ich zastępowania i licencje CC niczego nie chronią. Wręcz przeciwnie:
mówią co *można* zrobić bez konieczności pytania autora o zgodę
[na co autor *zezwala*]. Jeśli moje słowa cię nie przekonują, to
zanim zaczniesz mnie atakować, zajrzyj do FAQ CC, w którym pisze:

"Q: Czy Creative Commons pomoże mi w egzekwowaniu licencji?
A: Nie. Creative Commons nie jest w stanie zaoferować ani porad,
ani też usług prawnych, które pomogą w egzekwowaniu licencji.
Nasza misja nie obejmuje indywidualnego doradztwa i nie stać nas
na udzielanie takich usług. Nie jesteśmy również firmą prawniczą."

A więc licencje CC niczego nie "chronią" [podkreślam ten fakt, bo
nawet po moim poprzednim liście napisałaś: "by grafikę można było
zakwalifikować do CHRONIONEJ przez Creative Commons"]. W FAQ pisze:

"A: Podstawą licencji Creative Commons jest prawo autorskie, tak
więc mogą być one stosowane do publikacji wszystkich rodzajów
utworów objętych ochroną prawa autorskiego"

a więc licencje CC stosuje się do utworów *już objętych ochroną*
prawa autorskiego.

Regularnie spotykam się ze zdaniem że skoro jakaś grafika
umieszczona jest np na deviantart.com to znaczy że można
z niej korzystać. Ludzie którzy tak mówią uważają że umieszczenie
czegoś w internecie (dodatkowo w dużej rozdzielczości) jest
jednoznaczne ze zgodą na dowolne powielanie pracy, przekształcanie
jej i ogólne lekceważenie praw autora. Jeśli Tobie się chce każdemu
z osobna tłumaczyć że robi źle to proszę bardzo - wolny kraj, ja nie
bronie. Ja natomiast wole jasno, czarno na białym, napisać co
odwiedzający może zrobić z tym zdjęciem.

Czasem nawet nie wystarczy opatrzyć utworu copyrightem, niektórym
nawet to nie przeszkodzi by wykorzystać dzieło w sposób niezgodny
z wolą autora.

Wtedy nie będzie można mówić "nie wiedziałem".

Jeśli ktoś ci zerżnie obrazek z twojej galerii i podpisuje sie pod
nim, to jego nieznajomość prawa autorskiego nie usprawiedliwia go ;-)
Możesz go z czystym sumieniem pozwać ;-) Licencje CC czy opatrzenie
zdjęcia copyrightem niczego tu nie zmienia.

Wiem że wielu moich znajomych którzy tworzą naprawdę piękne rzeczy
boją się publikować cokolwiek w internecie

To daj im poczytać ustawę o prawie autorskim ;-) Nie muszą całej,
wystarczy te kilka najważniejszych paragrafów które mówią im, że
cokolwiek by się nie działo, mają prawo walczyć o swoje ;-)

--
SasQ

Programowanie gier: http://www.wsi.edu.pl/~sistudem/
Świadome śnienie: http://ldmasta.w.interia.pl/