cc-pl - [Cc-pl] Strona na CC

cc-pl AT lists.ibiblio.org

Subject: Creative Commons Polska

  • From: SasQ <sasq1 AT go2.pl>
  • To: "Creative Commons Polska" <cc-pl AT lists.ibiblio.org>
  • Subject: [Cc-pl] Strona na CC
  • Date: Mon, 27 Mar 2006 18:33:22 +0200

Siema.

Załóżmy że chcę objąć swoją stronę WWW licencją CC.
W jaki sposób określić, które części witryny są objęte
tą licencją?

Chodzi o to, że teksty i przykładowe kody źródłowe w C++
chciałbym udostępnić każdemu w celach edukacyjnych [i
tylko takich, więc na pewno będzie to licencja NC].
Nie chciałbym, żeby teksty ze strony ktoś sobie
copy-pastnął na swoją stronę [po co kopiować Internet? :P]
tylko ewentualnie jak coś to dał do mnie linka. Miałem
już taki przypadek, że ktoś bez żadnych zmian wsadził
moje kursy C++ na swoją stronę, nawet nazw plików z obrazkami
nie raczył pozmieniać :P i chciałbym tego uniknąć, bo dużo
pracy wkładam w pisanie tego i nie chcę, by ktoś tworzył
sobie witrynę moim kosztem, samemu nic w to nie wkładając.

Natomiast przykładowe kody źródłowe powinny być raczej
dostępne dla wszystkich, z możliwością modyfikacji i
wstawiania fragmentów do swoich programów [byle NC ;J].
Choć możliwe, że nie wszystkie fragmenty kodu chciałbym
w ten sposób udostępnić.

I ostatnia rzecz: grafika i kod HTML strony. Tą część
mojej strony chciałbym zastrzec wyłącznie dla siebie,
bo jest częścią wyróżniającą moją stronę spośród innych ;J

Czy licencją CC można objąć tylko całą stronę? czy mogę
sobie wybrać co udostępniam, a co nie, i na jakich warunkach?
Jeśli to drugie, to w jaki sposób dokonuje się takiego
sprecyzowania?

I co w przypadku, gdy coś pozmieniam w tekstach już dostępnych
na licencji CC, albo dodam nowe? Jak to wpływa na ich objęcie
licencją? Czy wogóle mogę usunąć lub zmienić jakiś tekst, jeśli
był objęty licencją?
Jeśli da się cofnąć licencję CC na jakiś fragment strony, to co
w takim przypadku się dzieje? Ktoś kto wie, że dawniej ten tekst
był dostępny na licencji CC, to przecież może sobie go i tak
użyć i ściemniać, że dostał go ode mnie na licencji CC w czasie,
gdy jeszcze był on na takiej licencji dostępny :|

W FAQ CC pisze, że licencje CC są niewyłączne. Jednak moim zdaniem
nie jest to do końca prawda. Bo jeśli raz udostępnię coś na licencji
CC, to wyklucza ona możliwość udostępnienia tego komukolwiek na
licencji wyłącznej np. na czas wydania w formie książkowej [a wiem,
że niektórzy wydawcy chcą takiego zaświadczenia, że autor nie wyda
swojego tekstu nigdzie indziej dopóki wydawca nie wyczerpie nakładu,
albo np. przez 5 następnych lat]. Cofnięcie licencji CC nic nie daje,
skoro każdy może stwierdzić że dostał tekst na licencji CC gdy ona
jeszcze obowiązywała. Czy istnieje możliwość nałożenia sobie
ograniczenia czasu trwania licencji CC na dane dzieło?

--
SasQ

Programowanie gier: http://www.wsi.edu.pl/~sistudem/
Świadome śnienie: http://ldmasta.w.interia.pl/

  • [Cc-pl] Strona na CC, SasQ, 03/27/2006