cc-pl - Re: [Cc-pl] o copy-paste, w "Internet Standard"

cc-pl AT lists.ibiblio.org

Subject: Creative Commons Polska

  • From: Paweł Lech <pawel.lech AT epf.pl>
  • To: "'Creative Commons Polska'" <cc-pl AT lists.ibiblio.org>
  • Subject: Re: [Cc-pl] o copy-paste, w "Internet Standard"
  • Date: Wed, 15 Mar 2006 22:25:07 +0100

Jest kilka powodów, dla których zamieszczenia tzw. głębokich linków do
treści chronionych prawem autorskim stanowi ingerencję w autorskie prawa
majątkowe. Po pierwsze jest to korzystanie z utworu - albowiem mieści się w
zakresie pola eksploatacji: publiczne udostępnienie utworu w taki sposób, by
każdy miał do niego dostęp w miejscu i czasie przez siebie wybranym. Skoro
zaś coś jest polem eksploatacji, to w naturalny sposób wchodzi w zakres praw
autorskich.

Po drugie nawet gdyby nie było tego rodzaju pola, metodą wnioskowania można
byłoby dojść do wniosku, że linki do utworów stanowią korzystanie z utworu.
Dość obszerne wywody w tym przedmiocie zostały przedstawione w wyroku Sądu
Apelacyjnego w Krakowie (niestety nie mam pod ręką sygnatury, ale jeśli jest
potrzeba mogę odszukać). Wyrok dotyczył korzystania z wizerunku, ale nie ma
przeszkód by argumentację w nim zawartą przenieść na grunt praw majątkowych
do utworu. Generalnie wyrok odnosił się do pojęcia "korzystanie" w
odniesieniu do linków. Przyjmując argumenty Sądu Apelacyjnego w Krakowie
należy stwierdzić, mutatis mutandis, że zamieszczenie linku do utworu jest
korzystaniem z utworu, a zatem stanowi wkroczenie w monopol eksploatacyjny
autora. W prawie autorskim korzystania nie należy utożsamiać z faktycznym
"używaniem" utworu, ale ze wszystkimi czynnościami dotyczącymi utworu. Zdaję
sobie sprawę, że to bardzo zagmatwane i mało jasne dla nie-prawnika, dlatego
jeśli kogoś to interesuje bardzo chętnie napiszę więcej.

Powyższe rozumowanie nie wyklucza "legalnego" istnienia Internetu. Nie wiem
skąd ten wniosek. Zamieszczanie linków może odbywać się w niektórych
sytuacjach na zasadzie prawa cytatu, a w niektórych na zasadach licencji
(wystarczy, żeby autorzy utworów nie zastrzegali prawa przedruku). Jeśli zaś
żadna z powyższych sytuacji nie zachodzi, tj. nie można powołać się na prawo
cytatu, ani na prawo przedruku, to zawsze można wystąpić o udzielenie
licencji do posiadacza praw autorskich. Nie ma też przeszkód, żeby autorzy
udzielali na swoje utwory, zamieszczone w sieci, otwarte licencje na
linkowanie. Zdaje sobie sprawę, że to dziwaczne wymaganie, tak jak dziwaczne
są poglądy prawników dotyczące P2P :)

Natomiast, nie jest tak, jak zdaje się sugerować jeden z uczestników listy,
że "napisanie w artykule "Barta J., Markiewicz R "Prawo autorskie i
> prawa pokrewne" Kraków 2004, str. 15" jest także naruszeniem?" Jest to
powołanie źródła, przypis. Ni jak się to ma do linkowania. Przywołując
źródło nie korzystasz z utworu, a jedynie wskazujesz publikację, gdzie pewna
treść, myśl zostały zawarte i skąd czerpiesz. Natomiast linkując utwór
korzystasz z niego. Należy pamiętać, że prawo do korzystania z utworu
(komponentę autorskich praw majątkowych) należy rozumieć szeroko (argument z
art. 17 upapp). Moim zdaniem w polskim prawie istnieje domniemanie na rzecz
autora, że każda forma eksploatacji wchodzi w zakres jego praw wyłącznych.

Jeśli chodzi o hotlinkowanie, to już takie "chamskie" naruszenie praw
autorskich - bez żadnych subtelności. Niestety albo stety mamy takie, a nie
inne prawo autorskie i póki co trzeba się tego trzymać.

Pozdrawiam,

Paweł Lech