cc-pl - Re: [Cc-pl] (brak tematu) - DRM

cc-pl AT lists.ibiblio.org

Subject: Creative Commons Polska

  • From: Krzysztof Siewicz <siewi AT interia.pl>
  • To: Creative Commons Polska <cc-pl AT lists.ibiblio.org>
  • Subject: Re: [Cc-pl] (brak tematu) - DRM
  • Date: 09 Jan 2006 15:39:28 +0100

Alek,

> Uwaga podstawowa - mam wrazenie, ze w pewnym sensie mylnie nazywasz to, o
> czym
> myslisz DRMem.

W największym skrócie mam na myśli system "pay per view" realizowany przez
program (i sprzęt?) technicznie połączony z danym utworem. Nie musi to
oznaczać niemożności przeniesienia utworu np. z komputera domowego do
samochodu (to załatwi popyt rynkowy na przenoszalność) lub pomiędzy systemami
(to załatwią otwarte standardy).

> Czyli ma na mysli metode pozwalajaca tworzyc
> wiarygodne i
> dokladne statystyki, ale nie zarzadzajaca jakkolwiek 'prawami' do utworu.

A ja mam na myśli porzucenie ustawowych opłat rekompensacyjnych i w
konsekwencji porzucenie robienia statystyk. Oczywiście dyskutuję teoretycznie
- nie ma co tego proponować jako nowelizacji.

> Druga sprawa - system opierajacy sie na DRM nie moglby dzialac, bowiem w
> sieciach p2p zawsze znalazlyby sie utwory bez DRM.

To zależy już od stopnia zaawansowania DRM. Jeżeli umożliwią one przerzucenie
przez analogową dziurę lub po prostu złamanie zabezpieczeń, to tak. Tu widzę
poważny argument za wprowadzeniem opłaty.

> Trzecia kwestia - jesli uwazasz, ze optymalnym rozwiazaniem jest
> wynagradzanie
> artysty za kazda wykonana kopie, to nie potrzebujesz zarzadzanego przez
> OZZ
> systemu rekompensat tylko zwykly sklep internetowy z b. bogata oferta,
> tanimi
> utworami i bez DRM - tak, by mogl konkurowac z sieciami p2p.

Tak.

> No i jeszcze jedno. Nie rozumiem dlaczego sadzisz, ze DRM pozwoliloby
> stworzyc
> system rekompensat bez jakiegos aparatu biurokratyczno / statystyczno /
> rozdzielczego - ktos musi zliczac popularnosc utworow, zbierac oplaty i
> je
> rozdzielac. Fragment kodu, ktorym jest DRM tego nie zrobi.

Przecież nie ma biurokratycznego aparatu rozdzielczego, który sprawdza, czy
ludzie częściej jeżdzą autobusami, czy taksówkami i na tej podstawie
wyznaczającego ceny na każdy z tych środków transportu. Taki system owszem
usiłował funkcjonować w ustrojach opartych o centralne planowanie, a opłaty
rekompensacyjne pachną mi właśnie takim podejściem.

Fragment kodu, jakim jest DRM miałby na celu uniemożliwienie odsłuchania lub
zrobienia kopii przed zapłaceniem bezpośrednio na konto danego twórcy.
(Oczywiście jeżeli jest to twórca "tradycyjny" - patrz mój poprzedni email -
i koniecznie chce, żeby mu płacić od egzemplarza).

Ale nawet i przy DRM jest miejsce dla aparatu biurokratycznego. Dzisiejsze
OZZ mogłyby zamawiać takie technologie dla wszystkich swoich członków,
aktualizować je itd.

Pozdrawiam,
Krzysiek

Jedyny taki CZAT! >>> http://link.interia.pl/f18ee