cc-pl - Re: [Cc-pl] Publikowanie muzyki i zaiks

cc-pl AT lists.ibiblio.org

Subject: Creative Commons Polska

  • From: Rafał Próchniak <burlap AT poczta.onet.pl>
  • To: cc-pl AT lists.ibiblio.org
  • Subject: Re: [Cc-pl] Publikowanie muzyki i zaiks
  • Date: Fri, 17 Jun 2005 11:36:43 +0200

Dnia 17-06-2005, pią o godzinie 01:08 +0200, Piotr Wasilewski
napisał(a):

> jest to właśnie tragiczny przykład na to jak bardzo rozmija się życie z
> prawem. tak w zasadzie to właśnie tak może teraz wyglądać sytuacja. z
> punktu widzenia artysty, któremu nie będzie przeszkadzać taki 'dualizm'
> tak można by założyć.

Wielu nie przeszkadza. Nigdy się tym dokładnie nie interesowałem, ale
jakieś fragmenty utworów (koncertowe, o obniżonej jakości) można pobrać
ze stron muzyków. Oczywiście: inne pytanie co można z nimi zrobić? (w
pewnym sensie kwestia różnicy między freeware a free software...)

> [...]
> zezwolenia i wypłaci twórcy jakieś wynagrodzenie; czy też zlokalizuje
> twórcę i będzie namawiać go na zawarcie umowy (co będzie kolidowało z
> rozpowszechnianiem na licencji CC). niestety jednak zawsze udzielenie
> takiego zezwolenia będzie bezprawne. wszystko będzie 'dobrze' (pomimo,
> że stan taki jest niezgodny z prawem) dopóki ktoś nie dopuści się
> jakiegoś naruszenia i sprawa nie wyląduje w sądzie (np. ktoś naruszy
> warunki tego bezprawnego zezwolenia od ZAIKSu) - wtedy uruchomi się
> lawina i najgorzej wyjdzie na tym osoba korzystająca z utworu na

Osoba, która znajdzie utwór opublikowany na licencji CC, powinna razem z
nim znaleźć też licencję. Więc jeśli pójdzie do zaiksu i potem spowoduje
lawinę, może nie trzeba jej żałować? (Pomijam niewłaściwe oznaczenie
licencją lub brak oznaczenia, bo załóżmy optymistycznie, że to sytuacje
wyjątkowe).

> argument, że w Polsce nie za bardzo opłaca się
> procesować, jest dość słaby. dlatego też postulowałbym może jednak
> indywidualne dogadanie się twórcy z odbiorcą i modyfikację licencji CC,
> tak aby zadowolała obie strony.

No cóż, trudno się spodziewać, żeby twórca miał osobiście dogadać się z
nieograniczoną grupą odbiorców. W ten sposób zniechęca się do publikacji
na CC i poddania się całkowicie systemowi pośredników. Na zasadzie -
dopóki nikt nie kupuje, CC jest w porządku, jak ktoś chce kupić, zwrot o
180 stopni.