cc-pl - Re: [Cc-pl] Propozycja nazw licencji

cc-pl AT lists.ibiblio.org

Subject: Creative Commons Polska

  • From: Rafał Próchniak <burlap AT poczta.onet.pl>
  • To: cc-pl AT lists.ibiblio.org
  • Subject: Re: [Cc-pl] Propozycja nazw licencji
  • Date: Tue, 12 Apr 2005 17:48:31 +0200

Witam!

Angielski jest językiem prostym i przyjemnym. Noncommercial znaczy
niekomercyjna, niekomercyjny, niekomercyjne odmienione przez wszystkie
przypadki.

Jeśli w wyjaśnieniu napiszemy "Niekomercyjne", nic to nie zmieni

Na następujących warunkach:
Niekomercyjne: ...

Jak odmienimy, dalej będzie źle:

Na następujących warunkach:
Niekomercyjnych: ...

Na przykład Niemcy rozwiązali to w ten sposób, że w nazwie mają
Niekomercyjna/e/y/i (też mają to szczęście, że w takim przypadku
przymiotnik sie nie odmienia), a w opisie "Nie do użytku komercyjnego".
I niezależnie od tego, czy wybierzemy wersję z "a" czy z "e", to jest
dobry pomysł.

Nie widzę celu rozróżniania tego co się odnosi do licencji, a co do jej
warunków. Gdyby tak stawiać sprawę, to można też dać "niekomercyjny", bo
chodzi o użytek. Istotą licencji noncommercial jest zakaz wykorzystania
jej przedmiotu do celów komercyjnych. Brak tego warunku sprawia, że mamy
do czynienia z licencją bezpłatną, ale do wykorzystania komercyjnego.

Wydaje mi się po prostu, że jeśli mamy mieć przymiotnik w nazwie, lepiej
go uzgodnić z "licencją", ponieważ nazwa staje się bardziej spójna,
łatwiejsza do użycia i zapamiętania (skoro to ma być ważniejsze od
funkcji informacyjnej).

"Niekomercyjność" mi się nie bardzo podoba, ale może okazać się
rozsądnym kompromisem...

Rafał Próchniak