cc-pl - [Cc-pl] wolny design - pomysl do dyskusji

cc-pl AT lists.ibiblio.org

Subject: Creative Commons Polska

  • From: Stanisław Płoski <stasiek AT flupy.net>
  • To: cc-pl AT lists.ibiblio.org
  • Subject: [Cc-pl] wolny design - pomysl do dyskusji
  • Date: Wed, 11 Mar 2009 13:13:25 +0100

Witam wszystkich czytelnikow listy. Nazywam się Stasiek Płoski, studiuję na 3 roku wzornictwo przemysłowe na ASP w Warszawie. Chciałbym przedstawić Wam swój pomysł i poznać Wasze opinie na jego temat. Dla tych którzy nie wiedzą w szczegółach czym się zajmuje projektant przmysłowy/projektant wzornictwa/dizajner: http:// pl.wikipedia.org/wiki/Wzornictwo_przemys%C5%82owe

Ujmujac rzecz w skrocie, dizajner projektuje wyglad, ksztalt, funkcje, proces uzytkowy etc. Jest to interdyscyplinarna i bardzo ciekawa praca. Dizajner to artysta z elementami inzyniera i inzynier z elementami artysty.
www.core77.com, designboom.com - tutaj duzo do poogladania i poczytania n/t wzornictwa i roznych jego stron.

Teraz do rzeczy. W szkole otrzymalismy temat: Jest Kryzys wiec jest szansa.
Ze wzgledu na moja osobista niechec do roli dizajnera jako pracownika wplatanego w machine wielkiego przemyslu, ktorego praca sluzy w wiekszym stopniu pomnazaniu zysku, niz "uzytkownikowi koncowemu".

Mój pomysł polega na:

-filozofię i metody projektowania wolnego oprogramowania przeniesc na projektowanie rzeczywistych przedmiotow codziennego uzytku.
-Zakladam ze ten eksperyment przybierze formę społeczności internetowej.
-chcę aby powstawały otwarte projekty przedmiotów licencjonowane na CC, albo GNU GPL
-stworzyc warunki do projektowania spolecznosciowego, tak jak to ma miejsce w programach open source, tzn ze kazdy uzytkownik moze zaproponowac usprawnienia, nowe funkcje itd.
-chodzi mi o cos wiecej niz portal typu www.instructables.com. niczego mu nie ujmując, zwracam uwagę że prezentowane tam projekty najczęściej są dziełem jednego uzytkownika i są posklejane taśmą na kolanie, Instructables jest oczywiscie swietne jako źródłow wiedzy i pomysłów.
Proponowana przeze mnie nowa społeczność tworzyłaby precyzyjnie udokumentowane cyfrowo projekty, przemyślane technologicznie. Dokumentacja (rysunki CAD, modele 3d itp) bylyby ogolnodostepne, tak ze kazdy user, nawet jesli nie uczestniczy w projektowaniu, moze te materialy pobrac i np w garazu wystrugac sobie krzeslo i stol wg projektu (albo zaniesc do stolarza jesli sam nie umie!). Albo jesli jest stolarzem i chce zarobic, moze sobie takie mebelki produkowac i sprzedawac. mozwliwosci jest wiele.

Chcialbym w tym miejscu zwrocic Wasza uwage na projekt RepRap- wizjonerski, przełomowy projekt naukowy. Jest to drukarka 3d - maszyna która wg modelu wirtualnego wykonuje z plastiku fizyczny przedmiot ktory mozna wziac do reki. mozna na niej robic przedmioty i potem ich uzywac. w dodatku jest to projekt open sourceowy, a sama drukarka moze sie rozmnazac, czyli wydrukowac elementy zktorych sama sie sklada. jest to wynalazek ktory w przyszlosci umowzliwi rozwiniecie "wolnego dizjanu" na na prawde szeroka skale. tymczasem polecam link do strony projektu:http://www.reprap.org/

To na razie tyle. Czekam na Wasze opinie, pomysly i sugestie. I mam rozne pytania: Z jakiej licencji skorzystac CC/GNU GPL? Czy znacie jakies projekty w necie ktore opieraja sie na podobnej koncepcji? Z jakich opensource rozwiazan informatycznych typu, wiki, forum jakies Cmsy , mozna skorzystac tworzac taki portal? No i jakies fajne programy open source ktore moga sie przydac w projektowaniu? Piszcie co tylko wam przyjdzie do glowy.

Mam nadzieje ze ten pomysl bedzie dla Was interesujacy i wywiaze sie dyskusja.

Pozdrawiam

Stasiek Płoski

ps: zdaje sobie sprawe ze moglem nie wyrazic sie jasno, postaram sie wyjasnic wszelkie watpliwosci w nastepnych mejlach
ps2: www.flupy.net/stasiek - tutaj sa rozne rzeczy ktore robie w szkole i dla siebie zapraszam.