cc-pl - Re: [Cc-pl] repozytoria prac naukowych

cc-pl AT lists.ibiblio.org

Subject: Creative Commons Polska

  • From: "Tomasz Ganicz" <polimerek AT gmail.com>
  • To: bibl4 AT limba.wil.pk.edu.pl, "Creative Commons Polska" <cc-pl AT lists.ibiblio.org>
  • Subject: Re: [Cc-pl] repozytoria prac naukowych
  • Date: Wed, 26 Nov 2008 13:32:54 +0100

W dniu 26 listopada 2008 13:22 użytkownik Biblioteka L-4
<bibl4 AT limba.wil.pk.edu.pl> napisał:
> Witam ciepło wszystkich i przedkładam mój problem:
> Prowadzę w mojej bibliotece instytutowej bazę publikacji pracowników.
> Dostarczone prace za zgodą autora [ustną] umieszczałam w bazie i były
> dostępne pełnotekstowo
> dla wszystkich, którzy do biblioteki w sieci trafili. Zarzucono mi brak
> podstaw prawnych do tworzenia
> takiego repozytorium. Jak można to uregulować? Tym bardziej, że autorzy
> publikują często prace równolegle w materiałach konferencyjnych lub innych
> wydawnictwach i nie mają pojęcia, jaką umowę podpisali i co im wolno...

Wg polskiego prawa w zasadzie nie ma możliwości legalnego
udostępnienia przez internet takiej bazy danych. Publikacje wydawane w
czasopismach naukowych na ogół są objęte prawami autorskimi tych
czasopism, a autorzy są zmuszani do podpisywania takich oświadczeń
przekazujących prawa majątkowe na czasopismo, bo inaczej publikacja
się nie ukaże. W związku z tym, przy udostępnianiu przez sieć takich
publikacji trzeba przestrzegać zasad ustanowionych przez wydawców tych
czasopism. Większość z nich jawnie zabrania udostępniania ich w sieci.
Elsivier posuwa się nawet do zakazu wysyłania pdf-ów z publikacjami
mailem do innych naukowców.

--
Tomek "Polimerek" Ganicz
http://www.ganicz.pl/poli/