cc-pl - Re: [Cc-pl] ZAIKS na celowniku UOKiK

cc-pl AT lists.ibiblio.org

Subject: Creative Commons Polska

  • From: Krzysztof Siewicz <siewi AT interia.pl>
  • To: Creative Commons Polska <cc-pl AT lists.ibiblio.org>, Creative Commons Polska <cc-pl AT lists.ibiblio.org>
  • Subject: Re: [Cc-pl] ZAIKS na celowniku UOKiK
  • Date: 18 Oct 2007 10:16:11 +0200

Cześć!

O praktykach OZZ polegających na wymaganiu przeniesienia całości praw
autorskich (również do utworów powstałych w przyszłości) dyskutowaliśmy już
tu przy okazji sprawy Brathanków.

Gdzieś koło tego wątku:
https://lists.ibiblio.org/sympa/arc/cc-pl/2006-January/000502.html

Zacytuję to, co wtedy napisałem:

"> ZAiKS nie powinien uzależniać ochrony utworów od uzyskania wyłącznej
> licencji ...

A ja wczoraj rozmawiałem z pewnym profesorem, którzy przekonywał mnie, że
ani opłaty, ani DRM, tylko po prostu zakazanie twórcom przenoszenia praw
autorskich oraz udzielania wyłącznej licencji rozwiąże jak ręką odjął
wszystkie problemy.

Co Wy na to? Osobiście mi się to nie podoba - jeżeli twórca nie jest na tyle
przenikliwy, aby nie przenosić swych praw majątkowych lub nie udzielać
wyłącznej licencji to prawo nie powinno traktować go jak małego dziecka. To
trochę tak, jakby zakazać mi sprzedaży mojego samochodu, a umożliwić jedynie
jego wynajmowanie..."

Myślę, że warto podjąć temat, bo o ile mi wiadomo istnieją twórcy, którzy
chcieliby bardziej nieszablonowo zarządzać swoją twórczością, na przykład
poprzez wybór licencji CC a jednocześnie korzystanie ze zbiorowego
zarządzania. Obecnie muszą niestety wybierać albo jedno albo drugie.

Pozdrawiam,
KS

Jarosław Drob, Przyjdziemy i Spie***ymy - poznaj kandydata!
Kliknij >>> http://link.interia.pl/f1bef