cc-pl - Re: [Cc-pl] otwarty DRM

cc-pl AT lists.ibiblio.org

Subject: Creative Commons Polska

  • From: Krzysztof Siewicz <siewi AT interia.pl>
  • To: Creative Commons Polska <cc-pl AT lists.ibiblio.org>
  • Subject: Re: [Cc-pl] otwarty DRM
  • Date: 07 Apr 2006 14:04:57 +0200

Witam,

> Tak jak pisałem, końcowych użytkowników / drobnych firm / wolontariuszy z
> nie wielkich projektów nie będzie stać na certyfikację samodzielnie
> zmienionego / napisanego kodu.

A co myślisz o takim rozwiązaniu - powstaje projekt wolnego oprogramowania,
którego społeczność rozwija jakiś z alternatywnych komponentów takiego
systemu DRM. Oni sami owszem nie będą w stanie zapłacić za certyfikację, ale
pojawi się jakaś firma, która takie rozwiązanie zacznie oferować użytkownikom
końcowym za pieniądze płacąc jednocześnie za certyfikację?

I w ten sposób "zintegrują się z produkcyjnym rozwiązaniem" i "trafią do
łańcucha zaufania" rozwiązania konkurencyjne. Im więcej takich rozwiazań, tym
niższe ich ceny i ceny certyfikacji. Oczywiście rozumiem, że nie będzie w tym
momencie wolności konkretnego użytkownika do grzebania w takim systemie - coś
jak TiVo.

Czy sytuacja nie jest tu podobna do zastosowań Linuksa w rozwiązaniach, które
muszą uzyskać certyfikaty bezpieczeństwa wydawane przez wojsko lub wywiad?

> Takie ruchy
> jak planowana we Francji ustawa pozwalająca rozkodowywać DRMowane pliki

Ta ustawa francuska jest tylko jednym z przykładów na implementację dyrektywy
europejskiej, która o ile dobrze się orientuję wprowadza obowiązek
producentów DRM dostarczania użytkownikom narzędzi do ich rozkodowywania w
celu skorzystania z dozwolonego użytku. Ale to tak na marginesie. (Więcej
informacji można znaleźć w artykule Krzysztofa Gienasa w e-biuletynie
wrocławskiego CBKE
http://cbke.prawo.uni.wroc.pl/modules/Publikacje/e-Bulletin/2005_1/Digital%20Rights%20Management%20-%20nowa%20era%20prawa%20autorskiego.pdf)

Napisałeś, że taka ustawa ma sens tylko wtedy, gdy nie ma otwartego standardu
DRM. Napisałeś także, że openmediacommons.org nie są otwartym DRM. Czy chcesz
powiedzieć, że nie jest możliwe istnienie otwartego DRM? Nie bardzo rozumiem
też, co chciałeś powiedzieć o relacji pomiędzy zamkniętymi DRM, otwartymi DRM
a dozwolonym użytkiem.

Pozdrawiam,
Krzysiek

Chcesz wysylac darmowe SMSy bez wchodzenia na strony operatorow?
http://stefan.interia.pl/ - sprawdz i gimnastykuj palce!