cc-pl - Re: [Cc-pl] o copy-paste, w "Internet Standard"

cc-pl AT lists.ibiblio.org

Subject: Creative Commons Polska

  • From: Paweł Lech <pawel.lech AT epf.pl>
  • To: "'Creative Commons Polska'" <cc-pl AT lists.ibiblio.org>
  • Subject: Re: [Cc-pl] o copy-paste, w &quot;Internet Standard&quot;
  • Date: Sat, 18 Mar 2006 09:32:13 +0100

Widzę, że moja wypowiedź poruszyła liczne serca i umysły, a jednocześnie
wprowadziła ogromne zamieszanie i falę krytyki. Bardzo się cieszę, że moja
wypowiedź została uznana za kontrowersyjną.

A teraz spieszę z wyjaśnieniami.

Co do głębokich linków (deep links) w zasadzie nie istnieje już spór wśród
prawników, że naruszają autorskie prawa majątkowe a niejednokrotnie stanowią
także naruszenie przepisów o uczciwej konkurencji. Polecam w tym zakresie
bogatą literaturę światową (polskiej niestety nie ma i orzecznictwo -
wystarczy wpisac do googli "deep links" i wyskoczą publikacje, a ten kto ma
dostęp do takich czasopism jak The Journal of World Intellectual Property, ,
International Journal of Law and Information Technology, European Law Review
etc. znajdzie tam kilka intersujących rzecz).

Zwykłe linki - moim zdaniem - również stanowią naruszenie autorskich praw
majątkowych (o ile nie zachodzi przypadek dozwolonego użytku). Korzystanie z
utworu nie polega wyłącznie na oczywistej publikacji, rozpowszechnianiu czy
kopiowaniu - tak było w XIX wieku. Dziś w świecie technologii cyfrowej i
sieci komputerowych korzystanie z utworu odnosi się do WSZYSTKICH CZYNNOŚCI
DOTYCZĄYCH UTWORU. Zamieszczenie linku - tego nawet zwykłego - nie jest
przypisem - klikając na przypis nie można wyświetlić utworu na ekranie
komputera, klikając na link tak. Pojawiające się na liście głosy oburzenia,
że utworem zarządza ten, kto go umieścił w sieci są zupełnie niezrozumiałe
dla mnie. Mówimy wszak o tym, co można robić z cudzym utworem, a nie z
własnym. Pragnę również zwrócić uwagę na to, że istnieje coś takiego jak
dozwolony użytek - np. wymienianie się przez uczestników tej listy linkami,
a nawet fragmentami utworów - mimo, że stanowi korzystanie z utworu, jest
uzasadnione dozwolonym użytkiem.

Odnoszę wrażenie, że część wypowiedzi jest raczej pewnego rodzaju
zaklinaniem obowiązującego prawa. Można oczywiście dyskutować o przepisach
prawnoautorskich udając, że mają inne brzmienie niż w rzeczywistości, tylko
nie widzę w tym większego sensu. Tak jak próby poszukiwania argumentów
natury pozaprawnej w uzasadnieniu legalności linkowania. Ja się zgadzam z
tymi wszystkimi, którzy twierdzą, że objęcie monopolem autorskim linków -
przynajmniej tych zwykłych - nie jest sytuacją najlepszą. Ale nie mogę
udawać, że jest inaczej - ze zwykłej intelektualnej uczciwości. Argumenty
uzasadniające objęcie linkowania szeroką licencją ustawową są przekonywające
i jeśli ktoś ma dość siły i samozaparcia to proponuję stworzenie inicjatywy
obywatelskiej w celu nowelizacji ustawy o prawie autorskim. Póki co nie ma
się co na prawo obrażać.

Chcę jeszcze raz wyraźnie podkreślić, podkreślenie to kieruję do tych,
którzy są przekonani, że prawo autorskie stoi na straży wymiany myśli, idei,
pomysłów, etc, że PRAWO AUTORSKIE NIE CHRONI IDEI, POMYSŁÓW, INFORMACJI etc.
Prawo autorskie chroni sposób ich wyrażenia, formę, niepowtarzalny pomysł na
ujęcie pewnej treści - sama treść nie jest chroniona. Zatem jeśli dwie osoby
na ulicy przekazują sobie treść ksiażki, to nie naruszają żadnego prawa
autorskiego. Prawo może czasami jest niedostosowane do życia, ale nie jest
pisane przez idiotów (chcę w to wierzyć, inaczej moje życie straciłoby sens
:) Bądźmy racjonalni.

To "okropne" orzeczenie Sądu Apelacyjnego zostało wydane przez jednego z
szanowanych prawników zajmujących się prawem autorskim. Wiem, że to raczej
ostatni argument, który powinien być przytoczony na obronę tegoż wyroku, ale
jakby treść się broni sama. Pamiętać należy, że w odniesieniu do utworów
argumentację tam zawartą trzeba stosować z pewną dozą ostrożności.

Tak już zupełnie na marginesie - to sieć podlega takim samym regułom prawnym
jak inne sfery działalności ludzkiej. Nie ma tam ani wolności, ani swobody,
ani niczego innego czego brakowałoby w świecie realnym. Sieć jest takim
samym miejscem politycznej manipulacji, policyjnego nadzoru i prawnej
ingerencji państwa w życie obywateli, jak nasze rzeczywiste podwórko.

Pozdrawiam,

Paweł Lech