Sympa Menu

cc-be - [Cc-be] Bijkomende bedenkingen commerciële aspecten

cc-be AT lists.ibiblio.org

Subject: Creative Commons - Belgium

  • From: Thomas Goorden <thomas AT goorden.be>
  • To: cc-be AT lists.ibiblio.org
  • Subject: [Cc-be] Bijkomende bedenkingen commerciële aspecten
  • Date: Thu, 04 Nov 2004 15:29:13 CET

Hallo iedereen,

Eerst en vooral bedankt voor de interesse die jullie tonen voor onze vragen
ivm CC en de zeer degelijke antwoorden.

Ergens vermoedde ik al wel dat er een soort "dual-licencing" nodig zou zijn
om zowel "vrije" als "commerciële" doeleinden te verbinden aan ons
filmproject.

Nu maak ik echter op uit jullie bemerkingen dat we zelf voor een bijkomende
commerciële licentie zullen moeten zorgen voor eventuele opbrengsten. In
principe zou daar dan het SABAM systeem van de auteursrechten voor kunnen
gebruikt worden. Als ik me niet vergis is dat eigenlijk het soort service dat
zij leveren: een betaalde licentie voor gebruik (maar dan via hun
organisatie). Echter, ik vermoed sterk dat de "policy" van SABAM een
alternatief licentie systeem (zoals CC) toelaat naast hun eigen licenties.
Waarschijnlijk werken ze met een soort exclusiviteit (dit is een gok!).

De vragen die dan automatisch opkomen zijn dan ook:
- werkt SABAM met exclusiviteit? Of blijft de auteur alle rechten behouden?
- is er in geval van exclusiviteit al eens met hen gesproken over meer
"liberale" licenties?
- zijn er alternatieve (commerciële) licentie systemen beschikbaar of zouden
we die zelf moeten bedenken?

Indien mogelijk, tracht ik zeker aanwezig te zijn op de introductie-receptie
van CC in België!

Groeten,
Thomas Goorden

  • [Cc-be] Bijkomende bedenkingen commerciële aspecten, Thomas Goorden, 11/04/2004

Archive powered by MHonArc 2.6.24.

Top of Page