Sympa Menu

cc-be - [Cc-be] Dual licencing (refer to: Vragen omtrent CC)

cc-be AT lists.ibiblio.org

Subject: Creative Commons - Belgium

  • From: Hannelore Dekeyser <hannelore.dekeyser AT law.kuleuven.ac.be>
  • To: cc-be AT lists.ibiblio.org
  • Subject: [Cc-be] Dual licencing (refer to: Vragen omtrent CC)
  • Date: Thu, 04 Nov 2004 10:57:45 +0100

Beste,

Ik ben net ingeschreven op de lijst, dus een gewone 'reply' lukt nog niet.

>- is het mogelijk CC selectief toe te wijzen, bijvoorbeeld: Griet maakt >een liedje, Jan mag het mee in zijn montage stoppen (en dus >verknippen), en al de rest mag het wel beluisteren en verspreiden maar >bv niet verkopen of verknippen. Ook naar onze sponsors toe zou een >licentie (anders dan voor publiek) een leuke zaak zijn.

De CC licentie op zich laat niet toe om selectief te zijn, zoals Melanie antwoordt in haar mail.

'Dual licencing' is hiervoor misschien een oplossing.
Griet kan Jan een klassieke licentie geven om te monteren en te verknippen. Het originele liedje kan ze vrijgeven met een NonDerivatives CC licentie aan het publiek. Om discussie te vermijden, kan ze in de licentie aan Jan het recht voorbehouden om dat te doen.

Dual licencing gaat alleen als er geen conflict is tussen twee licenties die je geeft.
Dit is geen oplossing voor je relatie met SABAM. Je kan je rechten niet tegelijk overdragen aan SABAM en onder een CC licentie vrijgeven aan het publiek.

Met vriendelijke groeten,

Hannelore Dekeyser

--
www.law.kuleuven.ac.be/icri/