Sympa Menu

cc-be - [Cc-be] Vragen omtrend CC

cc-be AT lists.ibiblio.org

Subject: Creative Commons - Belgium

  • From: Thomas Goorden <thomas AT goorden.be>
  • To: cc-be AT lists.ibiblio.org
  • Subject: [Cc-be] Vragen omtrend CC
  • Date: Thu, 28 Oct 2004 15:14:06 CEST

Hallo,

Nog niet zo lang geleden heb ik CreativeCommons ontdekt en tot mijn
(aangename) verrassing komt er ook een Belgische versie/vertaling.

Nu denken we er aan CC te gaan gebruiken voor een langspeelfilm die volgende
jaar zal worden opgenomen. Het lijkt mij een goede manier om elke
(vrijwillige) medewerker, zowel scenario als beeld als geluid (muziek) op een
bepaalde manier controle te geven, zonder legaal in de problemen te komen. Ik
zit echter nog met enkele vraagjes:
- is het een goed idee delen van een project individuele licenties te geven
en op die manier van elkaars werk gebruikmaken voor het eindresultaat? (een
film is een heel concrete collaboratie tussen meerdere creatievelingen)
- is het mogelijk CC selectief toe te wijzen, bijvoorbeeld: Griet maakt een
liedje, Jan mag het mee in zijn montage stoppen (en dus verknippen), en al de
rest mag het wel beluisteren en verspreiden maar bv niet verkopen of
verknippen. Ook naar onze sponsors toe zou een licentie (anders dan voor
publiek) een leuke zaak zijn.
- hoe verdien je geld aan een ge-CC-t project: stel, de film wordt
commercieel gedistributeerd, geeft dat dan problemen?
- hoe zit het met de relatie SABAM vs CC? Stel dat één van de muzikanten op
de soundtrack ingeschreven staat bij SABAM, kan hij/zij een CC licentie
verstrekken en wat is daar het effect van?

Een hele hoop vragen waar ik niet meteen een oplossing voor vind op de CC.org
site...

Mvg,
Thomas Goorden

PS: indien het realistisch is, willen wij misschien wel CC "showcasen" in
België.

  • [Cc-be] Vragen omtrend CC, Thomas Goorden, 10/28/2004

Archive powered by MHonArc 2.6.24.

Top of Page