[Cc-pl] The Pirate Bay

Krzysztof Siewicz siewi w interia.pl
Pon, 26 Cze 2006, 14:28:48 EDT

 > Im więcej osób
> pozna moje dzieła i spodobają im się, tym więcej potencjalnych
> klientów ;)

W czasie Salonu CC twórca filmu o Krzyżakach (niestety nie pamiętam ani
nazwiska, ani tytułu filmu :) ) przedstawił sytuację kina niezależnego i
zadał krótkie i konkretne pytanie - czy CC ma jakąs propozycję dla
takich jak on.

CC poprzestaje na oferowaniu licencji. Model biznesowy trzeba sobie
niestety dorobić samemu (choć jest np. OpenBusiness.org czy jakoś tak).
Umożliwienie nieograniczonego rozpowszechniania jest fajne, pożyteczne i
należy do tego zachęcać. Trzeba jednak zdać sobie sprawę, że twórcy też
chcieliby coś do garnka włożyć (ale nie chcę dyskutować, czy tworzy się,
aby zarabiać, czy aby tworzyć).

Problem z tradycyjnymi dobrami kultury jest taki, że dość trudno wdrożyć
tu model biznesowy z wolnego oprogramowania... tzn. darmowe egzemplarze,
ale płatny serwis i usługi dodatkowe. Co to bowiem jest serwis do filmu?
utworu muzycznego? Jako prawnik nie mam problemu z niewielkimi
przychodami z moich praw autorskich, bo zarabiam właśnie na "serwisie"
do utworów - ale tworzę głównie utwory użyteczne. Utwór rozrywkowy jest
usługą samą w sobie.

Jakimś rozwiązanem jest np. zrobienie filmu interaktywnego - coś jak
MMORPG i zarabianie na abonamencie... czy zatem filmy tradycjne skazane
są na wymarcie lub na oDRMowanie?

W czasie Salonu CC jeden z gości zarzekał się, że ma skuteczny model
biznesowy dla wolnej kultury i chciałby o nim opowiedzieć - być może
warto by było o tym podyskutować.

Dyskusja o tym, kto jest większym piratem to dla mnie temat zastępczy.

Pozdrawiam,
Krzysiek