[Cc-pl] The Pirate Bay

Piotr Barczak piotr w barczak.pl
Pon, 26 Cze 2006, 14:22:14 EDT

SasQ napisał(a):
> Tzn. jakich?
> A piszę o tym bo widzę jak łatwo ludzie dają się przekonać,
> że robią coś złego, i jak łatwo dają się zastraszyć.
> Gościu od bomby nie jest żadnym wyjątkiem [choć może ma trochę
> ekstremalne podejście ;J], bo właściwie każda osoba z którą
> rozmawiałem, powtarza te same bajki o piratach.
Jak dobrze wiesz dozwolony użytek wymaga, aby ktoś w tym kręgu
towarzyskim, w którym "krąży" utwór miał oryginał. I tylko on może
udostępniać nośnik celem jego wykorzystania (np. przez zrobienie kopii).
O tym, że musi istnieć osobista relacja oczywiście wspominać nie muszę.

Poza tym, mało znam ludzi, którzy ciągną z p2p nie dając nic w zamian.
Nawet przy liberalnej wykładni pr. aut. użytkownik udostępniając swoje
zasoby narusza prawo (chyba, że ograniczy krąg odbiorców do wspomnianego
"magicznego" kręgu).

> Dlatego wysunąłem
> propozycję że jakieś organizacje mogłyby się zająć kontr-lobbingiem
> i uświadamianiem społeczeństwa. Nie dajmy się zwariować.

To bardzo słuszna koncepcja. Uważam, że świadomość prawna użytkowników
sieci jest tak nikła, że potrafią uwierzyć w każdą ciemnotę. Jednak to
co proponujesz (kilka innych osób również) to przegięcie w drugą stronę.
Nie mówię, że te poglądy nie są słuszne. Jednak na gruncie
obowiązującego prawa w wielu przypadkach nieprawdziwe.

> To zależy od licencji [której zresztą 99.9% ludzi nie czyta :P].
> Nie wszystkie programy są "własnościowe". Ja raczej mam nadzieję,
> że nigdy nie będę musiał zapłacić za program, który nie stanie się
> po tej transakcji w pełni mój i nie będę mógł robić z nim co mi się
> podoba [o ile kiedykolwiek będzie mnie stać na taki program ;D].
>
> Hmm... Gentoo Linux - odpada. GIMP - odpada. Opera i FF - odpada.
> XMMS - odpada. K3B - odpada. Mam wyliczać dalej? ;)

Skoro mowa o uświadamianiu społeczeństwa, to warto wziąć pod uwagę
statystykę. Ile osób - nawet ograniczając się do internautów - wie o
czym piszesz? A tym bardziej, ile osób tego używa.

Ale skoro już piszesz o zawartości swojego komputera... Naprawdę nie
sięgasz pamięcią do nielegalnych windowsow, wordow, gier, photoshopow,
etc.? Nie znajdą się się na jakichś backup'ach. Jeśli nie, to chylę czoła.

I na to zwrócił uwagę autor wpisu, od którego cała ta dyskusja się
zaczęła. Jesli chce się walczyć z uprawnionymi, trzeba być  jak żona
Cezara. A nie wszystkim to wychodzi.
> Jeśli pod hasłem "nabywając" masz na myśli transakcję z udziałem
> pieniędzy ;) to z czystym sumieniem mówię że nie mam aktualnie nic
> kupionego nielegalnie [chyba że o tym nie wiem :P]. Jeśli "nabywaniem"
> można nazwać także zdobycie w sposób niekomercyjny, to mam trochę
> stuffu, jednak "nielegalnie" to go raczej nie nabyłem ;) [dozwolony
> użytek raz jeszcze się kłania]. Na koniec mały quiz: czym różni się
> kopia legalna od nielegalnej? ;)

Nabycie, to przeniesienie własności w drodze umowy sprzedaży. Dlatego
odniosłem to sformułowanie do nośnika.

Jak można "zdobyć utwór w sposób niekomercyjny" (bo przecież nie
nazwiesz tak utworów umieszczanych w sieci celem spopularyzowania ich i
autorów/wykonawców). Słuchasz tylko kolegów grających przy piwie?

Na Twoje pytanie odpowiedzieliśmy już między słowami.

> A co do "praw autorskich": całkowicie zgadzam się z tym, że autor
> ma prawo do wynagrodzenia za swoją pracę. I chętnie wynagrodziłem
> już wielu autorów ;) Szczególnie książkowych. Jednak z przykrością
> muszę przyznać, że nigdy by do tego nie doszło gdybym najpierw nie
> zdobył ich dzieł w sieciach P2P [analogia do wypożyczenia w bibliotece
> lub czytania książki w księgarni] i nie dowiedział się, że są godne
> zakupienia ich sobie w formie papierowej.

Co jest oczywiście przesadą, o iedyś pewnie zdarzyło Ci się chodzić do
szkoły i kupować podręczniki bez oceniania ich wartości w p2p.

> Bo prawa autorskie chronią obecnie bardziej wydawców, niż autorów,
> bo nierzadko właścicielem praw autorskich do dzieła nie jest już
> autor, lecz wydawca. I teraz mam dla ciebie bojowe zadanie:
> spróbuj wydać książkę i wynegocjować u wydawcy więcej, niż 15% z
> całkowitego zysku ze sprzedaży książki! :>  Tak! 15%, bo tyle
> dostają ci biedni głodujący autorzy, podczas gdy wydawca nabija
> sobie kieszeń ich kosztem.
Smutna prawda jest taka, że 15% to dobry wynik. Jednak nie potępiajmy
wszystkiego w czambuł. Warto sprawdzić jaką rentowność na tych tytułach
osiągają wydawcy (i dodać ponoszone ryzyko). Nie mówię przy tym, że 15%
powinno usatysfakcjonować autorów. Często nie powinno. Ale nie łudźmy
się. Nie będzie tak, że autor zarobi 50% ceny książki.

pb